Adem jij te diep? Meet je controlepauze

Met de controlepauze ontdek je snel en simpel of je te diep ademhaalt.

Benodigdheden: een stopwatch

 

Het meten van de controlepauze

  1. Ga rechtop zitten, met beide benen naast elkaar en voeten op de grond.
  2. Zorg dat je ontspannen bent (je buik is bijvoorbeeld helemaal ontspannen).
  3. Adem normaal in en uit door je neus.
  4. Adem zonder inspanning uit, sluit daarna de neus met 2 vingers en neem de tijd op. Probeer je adem op geen enkele manier te forceren.
  5. Stop de tijd op het moment dat het eerste gevoel van luchttekort zich voordoet en je normaal gesproken weer in zou ademen.
  6. Als je hierna geen diepe ademhaling hebt, maar ademhaalt zoals je dat gewoon doet, is de controlepauze juist gemeten.

Het resultaat

  • Controlepauze is 40 – 60 seconden
    Je hebt een normale, gezonde ademhaling. Bij een controlepauze van 40 adem je nog iets te diep, maar zal je daarvan weinig hinder ondervinden in je dagelijks leven. Een controlepauze van 60 of meer seconden is de norm. Je conditie is dan goed.
  • Controlepauze is 20-40 seconden
    Je ademt meer dan gezond voor je is. Hier kun je last van ondervinden of (chronisch) ziek van worden. Het kan ervoor zorgen dat je gestrest of vermoeid raakt en je bent vatbaarder voor ziektes.
  • Controlepauze is 20-10 seconden
    Je ademt duidelijk te diep en/of te veel. Daardoor ondervind je klachten. Wellicht dat je momenteel medicijnen gebruikt. Bij deze score is het raadzaam hier iets aan te gaan doen.
  • Controlepauze is 10 seconden of minder
    Wanneer je controlepauze lager dan 10 seconden is, adem je dus 6x zoveel als de norm. Je hebt dan weinig koolzuurgas in de longblaasjes waardoor je waarschijnlijk last hebt van verschillende aandoeningen.

Maar, wat je score ook is, blijf vooral rustig (en haal -anticliché- niet diep adem). De Buteyko methode is voor iedereen gezond.

 

De controlepauze meten kan lastig zijn, omdat je overbewust bent van de test en je ademhaling. Als je ervoor kiest de Buteykotraining te volgen, wordt jouw ademhaling (of die van je kindje) kundig gemeten voor een exacte score. De controlepauze is belangrijk om te weten wat je gezondheidstoestand is, maar het is slechts een controlemiddel. In de cursus leer je zelf op een geleidelijke manier je ademhaling te verminderen.