Buteyko en angst- en paniekaanvallen

Hartkloppingen, zweten, trillen, duizeligheid en ademhalingsproblemen (hyperventilatie) zijn lichamelijke gevoelens die veel voorkomen bij een paniekaanval. Alles lijkt onwerkelijk. Je denkt daardoor dat er iets ergs zal gebeuren, dat je gek wordt, flauw zal vallen of een hartaanval krijgt. Die gedachten maken je nog banger waardoor je nog dieper ademt en daardoor raak je nog gestresster.

 

Een natuurlijk middel tegen angst- en paniekaanvallen

De Buteykotraining is er op gericht de ademhaling geleidelijk aan rustiger te maken. CO₂ (ook wel koolzuur of kooldioxide genoemd) is een heilzame stof en heeft een kalmerend effect bij angst- of paniekaanvallen. Deze CO₂ wordt door ons lichaam zelf aangemaakt. Echter, bij te diep ademen stoten we hiervan te veel af tijdens het uitademen.

 

Wat je leert tijdens de Buteykotraining

Tijdens de Buteykotraining leer je stap voor stap de ademhaling rustiger te maken. Met goede oefeningen en begeleiding zal de nieuwe, gezonde ademhaling je nieuwe natuur worden, zonder dat je daar bij na hoeft te denken. Door deze nieuwe ademhaling wordt de kans op een angst- of paniekaanval al snel kleiner en kleiner. Bovendien zul je minder vatbaar zijn voor stress, versterk je je immuunsysteem en zul je merken dat je meer energie hebt.